na ruim 3 weken - Reisverslag uit Narasaraopet, India van henck - WaarBenJij.nu na ruim 3 weken - Reisverslag uit Narasaraopet, India van henck - WaarBenJij.nu

na ruim 3 weken

Door: Henk van Enck

20 September 2008 | India, Narasaraopet

dag allemaal, dank voor de reacties, leuk dat er mee gelezen wordt tijdens een wijntje of het sporten. frans, en dan nu de totale vrijheid?, jan en lies, de haere is toch ook prachtig, hoor mij.
vandaag vanaf 12.oo verplichte opsluiting op school, schrik niet, de deelstaat heeft de school gevorderd om toelatingstesten voor het ambtenaarschap af te nemen. daar doen in heel andra pradesh 1000en mensen aan mee, plaats voor 500. maar ja dan heb je een goed betaalde baan voor het leven, incl. pensioen en ziektekostenverzekering. je bent echetr niet populair vanwege burocratie en corruptie. de kandidaten worden bewaakt door teachers, die weten immers hoe je een zaal vol examenkandidaten moet managen en 4 politieagenten, poorten gesloten, we mogen ook niet de computer gebruiken, stel dat!
's morgens in nara verschillende geopereerde kids bezocht om het resultaat te beoordelen, tja dat is wisselend, goede orthopeed maar erg biomechanisch en weinig functioneel. een goede orth schoenmaker zou welkom zijn want de nabehandeling laat veel te wensen over. ondertussen is dan kennelijk gemeld dat we er zijn, want plotseling doe ik tussendoor schouderspreekuur op straat!
over nabehandeling gesproken, dat en parentstraining staat hoog op ons verlanglijstje. vanwege sociale en economische motieven zijn ouders niet erg therapietrouw. deze week klaagde een vader dat zijn kind na 15x nog niet kon lopen, kennelijk niet beseffend dat wonderen niet bestaan bij een ontwikkelingsleeftijd van enkele maanden, ataxie, zelf destructief gedrag en waarschijnlijk mentale retardatie. en dat terwijl dit kind inmiddels hoofd- en rompbalans ontwikkeld en sinds kort los kan zitten.
het sociaal/culturele betreft vooral de grootouders die niet willen dat een kind huilt, die het kind liever de hele dag dragen of op de grond leggen en ondertussen altijd het laatste woord hebben in deze cultuur.
vanwege economische motieven zijn de ouders vaak de hele dag weg om te werken. omdat we veel poliklinische kids behandellen hebben we dus veel met deze grootouders te maken.
als het niet snel genoeg gaat willen ze graag een operatei of injectie, hari en ik bestedem dus erg veel tijd aan uitleggen en motiveren en soms lukt dat ook zo maar!
naast kinderen waarbij zeker vooruitgang valt te verwachten in de zin van leren staan enlopen, behandelen we ook kinderen met ernstige en uitgebreide spasticteit, al dan niet gecombineerd met mentale retardatie. hier gaat het vooral om functionele training en met hulp van floorchairs, special chairs, statafels en beugels proberen we individuele oplosssingen te bedenken. vooral van belang omdat voor deze kinderen geen opvang op oudere leeftijd is, ze blijven lang bij de oouders, worden zwaarder en het is dus handig als ze kunnen zitten of staande verschoond kunnen worden. soms kunnen we een rolstoel regelen en een enkeling, vooral bij polio is geholpen met een tricycle die als alle hulpmiddelen bekostigd worden vanuit de l. vroege stichting in nl, dus als je met kerst een goed doel wilt sponsoren...

mandagavond vertrek ik met de nachttrein nar chennai, waar ik 's morgens om 6 uur aankom en opgehaald wordt om een paar dagen bij de directeur van het betreffende project te logeren, aldaar bespreken we het vervolg.
dat hoor je volgende week, tenmisnte als er een internetcafe in de buurt is! ga nu proberen een paar foto's te plaatsen, bijbehorende tekst volgt, groeten, henk

• 20 September 2008 - 18:14

Jelly:

Zeg Henk, al een chauffeur aangeboden gekregen, is het dan ook een goed idee dat ik de volgende keer meega om naailes, gezondheidszorg, koken of engels te onderwijzen ? Fries lijkt me wat nutteloos...

Of zou ik dat beter via een (andere) organisatie kunnen regelen ?

Een mannen-of vrouwen (shanty) koor ter plaatse oprichten, behoort dat ook nog tot de mogelijkheden ?

Mooi werk wat je doet, bereik je voldoende naar
    je eigen idee ?

Mooi dat je de thuisblijvers zo goed op de hoogte houdt, dank,

groet, Jelly

• 20 September 2008 - 21:20

Nel:

Hallo Henk, Pas vandaag gehoord dat je weer een weblog bijhoudt. Leuk je bevindingen weer te lezen. We hebben vandaag (Broers en zussendag)genoten van prachtig weer 17gr. Met het bootje naar Pampus. Gaan je morgen zeker missen in Amsterdam.
    Gr. Nel

• 20 September 2008 - 22:00

Margreet:

Leuk Henk , om jou zo bezig te zien.
    maar wat een geduld moet je toch hebben om ouders te overtuigen en niet af te schrikken.
    Succes en sterkte van Margreet.

• 21 September 2008 - 12:20

Jan:

Ha die Henk!
    Ik weet dat je het allemaal puur voor jezelf doet, maar toch, je hebt wel eens slechtere dingen voor jezelf gedaan...

• 21 September 2008 - 18:36

Vroni:

Lieve Henk,
    hebben je zeker gemist vandaag op het feest van Guido, maar wel aan je gedacht. Over dat sponsoren met Kerst moeten we nog maar eens praten; ik zal vast beginnen te sparen.
    Groeten

• 22 September 2008 - 21:13

Nicolien:

Ha Henk,
    Zeg die Jan is wel geestig. Familie?

Foto's zijn erg herkenbaar, zijn toch niet van je vorige missie, hoop ik. En over wijn gesproken: Hier gaan we rustig door met goeie dingen voor onszelf doen.
    Veel plezier verderop, groet!

• 23 September 2008 - 10:34

Maike:

Hoi Henk,

het was niets meer geworden de vrijdag van je tuinfeest. Ik was pas om 0.00 thuis. We hebben je zondag gemist, maar toch was je heel even aanwezig in de dvd die ik voor mijn vader gemaakt had. Hier is het verder lekker aan het nazomeren. Veel plezier nog verder in India!
    Groet,

Maike