terug in nara - Reisverslag uit Narasaraopet, India van henck - WaarBenJij.nu terug in nara - Reisverslag uit Narasaraopet, India van henck - WaarBenJij.nu

terug in nara

Door: Henk van Enck

Blijf op de hoogte en volg

24 Oktober 2008 | India, Narasaraopet

dag allemaal, terug in nara sinds maandagnacht, of eigenlijk dinsdagmorgen heel vroeg. met de rickshaw naar de school en nu met zijn 2en in het appartement met balcon en fraai uitzicht.
dinsdagmorgen na het ontbijt uiteraard een uitgebreide aankondiging tijdens het ochtendritueel om cil's komst kenbaar te maken, toespraak, bloemen, woordje van cil en snoep om uit te delen tijdens het handenschudden met meer dan 150 kinderen. paar blosjes op de wangen, maar dat staat immer charmant.
voor mij inmiddels al wat bekender, wat moet er gebeuren, wie is wie, hoe doe je dit of dat. cil burgert snel in, daar zorgen de kinderen en indira wel voor!
opvallend is opnieuw hoe veel vooruitgang jonge kinderen kunnen boeken in korte tijd, wat betreft de motoriek. tegelijkertijd ook weer gezien wat er gebeurt als je niets doet. gisteren was er weer en camp georganiseerd, waarbij we samen met de resoource teacher (fieldworker) een aantal dorpen bezoeken waar hij de kinderen laat zien waar vragen of zorgen over zijn. dit keer ook een groot aantal oudere kinderen en volwassenen gezien, die soms al jaren een liggend bestaan leiden met alle gevolgen van dien.
Voor mij Cilia was dat een indrigende ervaring om India zo van binnenuit te zien. Ik bekijk de mensen met net zoveel interesse als ze mij bekijken. Sommigen hebben aan hun ractie te zien nog zelden of nooit een blanke vrouw in hun dorp gezien.
Op de school heb ik al verschillende klassen bezocht. Het gaat er zeer gedisciplineerd toe, ook de ouderwetse rietjes ontbreken niet . Er wordt heel veel uit het hoofd geleerd en alsmaar herhaald zodat de kinderen uiteindelijk hun examens kunnen halen.Vanmiddag ga ik zelf een schrijfdans les geven, de tweede daar gaat het juist om spotaniteit en creativiteit. Ben benieuwd hoe het vandaag gaat. Met de kleuters was het leuk. Indira vetaalde mijn verhaaltje en uiteindelijk deden alle kindern mee. Dat gaat zo gebeuren, dus ik moet snel naar school fietsen.
liefs

  • 24 Oktober 2008 - 17:21

    Bart:

    Wat een onvergetelijke avonturen zo te lezen. Jij hoort er ook al helemaal thuis, Cilia. Wel onthutstend als je de Nederlandse onderwijs methodieken/aanpak vergelijkt met de Indische (of is het oud-Engelse?).
    Geniet van het leven daar!


  • 24 Oktober 2008 - 21:05

    Paulien:

    Klinkt allemaal heel bijzonder en wat een belevenis, blij dat je gegaan bent Cilia?
    xx

  • 25 Oktober 2008 - 21:23

    Vroni:

    Mijn bericht van vorige week is wonderlijk genoeg niet aangekomen. Ik hoop deze wel, nu vanaf mijn nieuwe computer thuis. ik ben weer in de lucht en kan in alle rust meegenieten van jullie verhalen. Missschien India toch maar op de reislijst bijzetten?

  • 26 Oktober 2008 - 19:23

    Francis:

    wat bestaan er toch mooie beroepen, als je open staat voor elkaar en allerlei ontwikkelingen en benaderingen, hoe internationaal en toch "dicht bij huis". Ik leef(s) mee...

  • 26 Oktober 2008 - 20:51

    Margreet:

    Wat leuk allemaal om te lezen.
    Sil, ik heb zelf ook met schrijfdans gewerkt. Leuk programma is dat hè.
    Zal volgende keer ook eens proberen een lesje te geven. Had je de muziek bij je .Dag... nog veel plezier en veel groeten .. Margreet

  • 27 Oktober 2008 - 21:35

    Vroni:

    Henk, dank voor het cadeautje bij de post vandaag.

  • 28 Oktober 2008 - 11:44

    Lucy:

    Wat ontzettend leuk om ook echt met de kinderen de dingen te doen die je hier ontwikkeld hebt. Ben erg benieuwd naar hoe je het allemaal gaat ervaren! Groetjes Lucy

  • 29 Oktober 2008 - 18:17

    Gerda Bodewitz:

    Leuk hoor om jullie verhalen te lezen. Wat een indrukken doe je op in zo'n andere cultuur. Je hoofd zal nog een tijd vol blijven zitten, denk ik. Maar een schitterende ervaring!!

  • 30 Oktober 2008 - 08:51

    E&C:

    Geniet van de laatste dagen, neem alles nog even goed in je op! Groeten daar.

    Liefs E&C

  • 30 Oktober 2008 - 08:52

    E&C:

    Geniet van de laatste dagen, neem alles nog even goed in je op! Groeten daar.

    Liefs E&C

  • 30 Oktober 2008 - 17:06

    Marian Schmal:

    hallo henk,
    via de lvstichting hebben we elkaar ooit even ontmoet.ik heb je berichten gelezen en merk dat er in nara vooruitgang is geboekt. nu nog een logopedist (uit india) op de school zien te krijgen.. je gaat de kinderen en de sfeer missen!! (maar daar heb je al ervaring mee..) goede reis en behouden thuiskomst, marian schmal.

  • 30 Oktober 2008 - 21:59

    Nel En Guido:

    Het is alweer bijna voorbij. Goede reis terug.

  • 01 November 2008 - 07:51

    Lucy:

    Gisteren jullie kaart gekregen. Ben benieuwd naar alle andere belevenissen!
    Groetjes Lucy

  • 01 November 2008 - 08:22

    Vroni:

    Tijd gaat snel,jullie komen al weer terug. Ene hele goede terugreis en tot volgende week

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Narasaraopet

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 November 2010

eerste week

06 November 2008

weer thuis

24 Oktober 2008

terug in nara

18 Oktober 2008

hampi

15 Oktober 2008

even bijpraten

Actief sinds 18 Okt. 2006
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 19171

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: