nu echt in de tropen - Reisverslag uit Narasaraopet, India van henck - WaarBenJij.nu nu echt in de tropen - Reisverslag uit Narasaraopet, India van henck - WaarBenJij.nu

nu echt in de tropen

Door: Henk van Enck

26 September 2008 | India, Narasaraopet

dag allemaal, jellie je bent vast welkom met zoveel aanbod, zal het al vast voorstellen, de foto's zijn van vorige weken, heb er inmiddels vele, maar uploaden duurt eindelooos, dus kom maar kijken in diepenveen!
maandagavond met de bus naar guntur en daar enige uurtjes op de nachttrein naar chennai gewacht, kwam uiteindelijk keurig op tijd om 6 uur 's ochtends aan waar ean klein welkomscommitee klaar stond.
heb onderdak in de royale woning van mr jeeva, de projectdirecteur op vrijwillige basis, van kogss. hij woont in tambaran, een voorstad van chennai, een miljoenenstad, die er sinds mijn vorige bezoek op vooruit is gegaan. veel nieuwe wegen met echte stoplichten waar ook nog eens rekening mea wordt gehouden, en vel kantoren en fabrieken in aanbouw. met als gevolg dat er vel stroom nodig is en er dus dagelijks vele powercuts zijn en elke avond stroom eraf tussn 6 en 8 en 'smorgens om 5 uur ook nog eens. dat laatste is vervelend,wordt je toch zwetend wakker want zonder fan gaat het hier niet, het is nog steeds, ondanks de start van de indiase winter ruim 35 graden, benauwd en met veel insecten,een shirtje gaat een uurtje schoon mee, darna tekenen de zweetdruppels zich zichtbaar af, met van die straaltjes over borst en rug.
ondertussen de nodige gesprekken met jeeva gevoerd. het gaat allemal een stuk moelilijker dan vooorheen. het project ontvangt minder geld uit het buitenland en de zorgen over onderhoud van gebbouwen, gebrekkige salarissen en andere dingen nemen toe. de man doet al jaren zijn best om voor een grote regio rondom chenai opvang, begeleiding en therapie vor disabled te verzorgen. veel problemen zijn vergelijkbaar met wat ik in nara heb gezien. tegelijkertijd wordt er ook op zijn indias gewerkt, met veel mensen vor relatief weinig kinderen en maar zo'n 5-6 uut per dag. daar zijn verschillende externe redenen voor, maar er is toch ook veel verschil tussen mederwerkers onderling. vanwege holidays,jawel!, zijn er weinig kinderen op de centra en hebben we vandaag villagebezoeken afgelegfd. morgenmiddag en zondag vrij om wat in chennai rond te kijken, samen met anne, een psychologe die hier wat verloren rondloopt en ook bij jeeva logeert.
overigens waren we gisteren uitgenodigd door studenten van een universiteit alhier om aan culturel uitwisseling te doen, al pratend,dat wel,was leuk, powercutje overleefd met kaarsjes en humorische discussies gevoerd.
ondertussen probeer ik ok wat rond te kijken voor een paar studenten iuit nijmegen die hier over een paar maanden naar toe gaan, wordt een flinke cultuurshock.
volgende week besprekingen met de fysiotherapeuten en een paar dagen logeren en werken in een hostel, aan het einde van de week ga ik 2 degen met anderen naar pondicherry, 150 km te zuiden van chennai. schijn je steaks met bier te kunnen krijgen.
vermaak me verder prima en tot de volgende keer!,henk

• 26 September 2008 - 16:40

Paulien:

Nou Henk, dat klinkt allemaal heel warm, druk en enerverend. Fijn dat je ons op de hoogte houdt! Hier is het prachtig weer, zonnig 18-20 graden en amper insecten, helemaal niet benauwd, oftewel: Heerlijk.
    Sterkte daar in het hete India, en hopelijk snel weer een bericht.

x Paulien

• 28 September 2008 - 16:15

Francis:

ook ik heb een trage start van meelezen. deze kinderen hebben inderdaad een andere jeugd en toekomst dan de kinderen in Midden-Delfland. Therapietrouw is onder alle gelederen, ik weet er uit eigen ervaring (lees nalatigheid) over mee te praten.
    Wat is het caravan-winter-klaar-maken dan een andere bezigheid.
    en stief-oma worden ook. Het is een prachtventje, Guus!
    groetjes francis

• 28 September 2008 - 19:55

Margreet:

Wat vervelend voor Jeeva dat het zo veel moeilijker gaat.Doe hem vooral veel groeten En jij heel veel sterkte met de warmte !! Uff... 35° hier houden we het wel uit met onze 18°. Tot de volgende keer. ciau Margreet.

• 01 Oktober 2008 - 10:22

Vroni:

Helaas heeft mijn computer het thuis begeven en lees ik je berichten tussen mijn werkzaamheden op kantoor door. Wat is reizen in het buitenland toch anders dan hier, vind je niet? We hebben gisteren onze zoveelste reorganisatie aangekondigd gekregen, dus hier blijft het nog wel even rumoerig.

• 01 Oktober 2008 - 12:36

Charlotte:

Wat ontzettend leuk om wederom een verhaal van je belevenissen daar te lezen!
    Kijk nu alweer uit naar je volgende verhaal.

Kus Charlotte