weekje bezig - Reisverslag uit Narasaraopet, India van henck - WaarBenJij.nu weekje bezig - Reisverslag uit Narasaraopet, India van henck - WaarBenJij.nu

weekje bezig

Door: Henk van Enck

04 September 2008 | India, Narasaraopet

dag allemal, dank voor je reacties, leuk om te lezen en vertel af en toe eens wat ons in nederland bezig houdt, want dat haalt hier de krant niet.
weekje bezig, en ja op dag 1 binnen 30 minuten de rode mieren in kolonne door de kamer, maar er is nu mierenpoeder, met dank aan jannie, zeer effectief.
eric en charlotte, zit in jullie kamers en drink uit eric's beker. er staan nog de nodige logopedische attributen in de glazen kast, incl. dode muizen, who cares?
het zijn dus 2 kamers op de 3e verdieping, onder watertank, tikkie warm, maar met de ventilator aan slaaap ik prima, voorafgegaan door een heerlijke zit op mijn balkon van vele vierkante meters, met glaasje cola en sigaar. de wc annex douche in buiten en de douche produceert op- commando 12 heerlijke straaltjes lauw water. die kun je goed gebruiken want zelfs de indiers vinden het nu heet voor de tijd van het jaar, ik vind het tot nu toe eigenlijk wel meevallen.
de afgelopen week ontzettend lekker gegeten, 's morgens neem ik brood mee, maar 's middags is het smullen met vele schotels vegetarisch en op zondag volledig doorgekookte kip, onder leiding van indira en inmiddels 2 koks, laksmi 1 en 2. beide zoons hebben vakantie en zijn er bij, sunyl, de oudste kletst je de oren van de kop in indiaas engels en weinig articulatie, maar die kan er tegen als je om herhaling vraagt. studeert medicijnen en is breed geinteresseerd, de ander, nuveen, pubert enigszins, indiers doen dat niet veel anders dan hollanders, maar blijven wel gehoorzaam naar pa en ma luisteren.
hari, de nieuwe ft woont ook op de school, dat is handig voor overleg, 25 jaar net getrouwd, met baby, vrouw woont nog in chennai en ik ga ze daar opzoeken tegen die tijd. kan het goed met hem vinden en hij heeft veel in zijn mars, met vragen maar ook eigen opvattingen. kent vele noodzakelijke skills en lijkt zijn baan leuk te vinden. van slapen en doorbewegen komt gelukkig weinig!
heb een week lang weer gezien en gevoeld waarom kinderft zo leuk is, het lijkt wat drukker omdat zich weer allerlei ouders melden die in het verleden al eens eerder waren geweest, nieuw gezicht en zo. tussen door brengt mohan allerlei ex leerlingen met lichamlijke problemen, dus ik zit er weer midden in. nog steeds veel polio, maar weinig jonge kinderen daarbij, veel hersenbeschadiging door vroeggeboorte, infectie en familiehuwelijk. ook veel mentaal geretardeerde kinderen.vertel volgende keer wat meer daarover.
de school is vol: er zijn meer dan 50 kinderen in het hostel en van buiten komen er dagelijks zo rond de 100.
gisteren al weer een holiday: de start van hindoefestivals, valt samen met de start van de ramadan. veel versierde en met gekleurde lampjes verlichte straten met aan het eind een tempel met de olifantengod in snoepkleuren op een troon. veel luidsprekers waardoor in het sanskriet! voor ieder onverstaanbare teksten worden geschreeuwd.
op de school hangen inmiddels minstens 7 solarlamps waardoor de school in het donker een lichtpunt is tijdesn de vele, maar korte powercuts. charlotte: het muzieklokaal ziet er fantastisch uit en wordt gebruikt zoals verwacht: alles waarop je kunt slaan of trommelen gebruiken en onder begeleiding van cd speler maar zien waar dat toe leidt.
in de stad wordt flink gebouwd, sjovels en vrachtauto's gaan af en aan, er rijden meer personenwagens en er lijken meer winkels met ruit en deur.
op alle gebieden, incl fysiotherapie, is vooruitgang zichtbaar.
ga nu eerst een paar slippers kopen, tot de volgende keer, groeten, henk

• 04 September 2008 - 15:42

Charlotte:

Ik word helemaal gelukkig als ik je verhaal lees (lees jaloers). Heerlijk om weer bij M&I aan tafel te eten, de kinderen om je heen te hebben en om de Indiase cultuur weer op te snuiven.
    Doe ze allemaal de hartelijke groeten en tot snel via een uitgebreide mail!
    Liefs, Charlotte

Ps vervelend voor je dat je nu zelf je slippers moet kopen!

• 05 September 2008 - 08:54

Margriet:

Hoi Henk,

Fijn dat je het weer zo naar je zin hebt. Geniet van je beschrijvingen. Door je verhaal kan ik me het helemaal voor de geest halen, ook al is het zo lang geleden dat wij in India zijn geweest.
    liefs
    Margriet

• 05 September 2008 - 09:25

Nicolien:

Hé die Henk, toch helemaal te gek dat t zoveel beter gaat! (Ik ben echt een beetje te sceptisch geweest, nou ja, nog steeds, want zit in m'n aard.) Zal onthouden dat dingen anders en beter kunnen.

En in Nederland is Delta-plan II geloof ik t grootste nieuws: t Plan is weinig verrassend: bredere en hogere kustlijn, incl. IJsselmeer, wat een enorm zoetwaterbassin (+1.5m) moet worden als de rivieren verzilten. Als Mohan en Indira ooit nog s naar Marken willen moeten ze opschieten of duikles nemen.

• 05 September 2008 - 10:16

Margreet:

Heyy daar op je dak!!
    Begin er weer zin in te krijgen ! Wat een prima verhalen en wat heerlijk dat er nu toch vooruitgang te constateren is, zelfs na 2 jaar !!
    Hier... een Delta plan wordt gepresenteerd , de dijken moeten gigantisch verhoogd worden omdat Nederland anders van de kaart gaat verdwijnen over al 2oo jaar. Uff.
    Dag dag.. Margreet

• 06 September 2008 - 08:22

Jacob:

Ha die Henck,
    Alleen maar even laten weten dat het hier ook goed gaat, niet zulke spannende verhalen op dit moment, maar die komen ongetwijfeld nog. Fysiode, weer erg druk geworden, groet je en blijft op de hoogte.

Groetjes Jacob

• 07 September 2008 - 10:21

Marjo:

Hee Henk,
    Dat ziet er niet verkeerd uit als ik het fotoboek bekijk. Ben zelf met het toetsboek bezig en dat is een stuk minder inspirerend. Wens je veel succes.

• 09 September 2008 - 19:42

Lies En Jan:

Dag Henk !

• 10 September 2008 - 11:18

Vroni:

Hoi Henk,
    Bijzonder om de verhalen weer te lezen. Ook daar goene energie, lees ik. Mijn grootste nieuws is dat ik wel in de watertoren in Olst ben wezen kijken, maar dat ik er niet ga wonen. Blijf toch nog maar een tijdje in het westen.
    Liefs