8e bericht - Reisverslag uit New Delhi, India van henck - WaarBenJij.nu 8e bericht - Reisverslag uit New Delhi, India van henck - WaarBenJij.nu

8e bericht

Door: Henk van Enck

Blijf op de hoogte en volg

16 December 2006 | India, New Delhi

Een vrije dag, zaterdag, en mijn een na laatste dag hier in Tamil Nadu. morgen met de trein naar Hyderabad en en dan daar nog een dagje kijken en wachten tot dinsdagnacht, eigenlijk woensdagmorgen vroeg (3.00 am) mijn vliegtuig naar Amsterdam vertrekt. Gaat het in een keer heel snel, maar heb ook weer veel zin om thuis te komen.
De afgelopen dagen ontzettend veel gezien, gehoord en vele aardige mensen gesproken. Armoede in India bestaat, een koelie verdient gemiddeld 20-30 roepie per dag, er gaan 60 roepies in een euro, een fysiotherapeut verdient hier zo'n 5000-7000 roepie per maand, en dan moet hij een uitgebreid efamilie onderhouden en vaak house rent betalen. Een driekamerwoning kost gauw 1400 roepie of meer per maand.
Gistermiddag bij Jeeva thuis op bezoek geweest en uitgebreid gesproken ovr student-exchange en inzet volunteers. Ja, Jan, oude basisschoolleraren kunnen ze hier ook heel goed gebruiken. Cil en ik kunnen hier beiden zo aan de slag.
Er is een enorm tekort aan FT. Het gehele project beslaat vele subprojecten en vangt 4000 disabled kids op. Daar waar ik geweest ben wordt dagopvang voor disabled kinderen verzorgt, incl onderwijs.
De FT is gemiddeld een keer per week aanwezig om zo'n 10-20 kinderen te behandelen. Opvallend is dat ouders hier wel mee komen en instructie keurig uitvoeren. Ook de leerkracht is soms geschoold is basishandelingen, maar desondanks zijn veel professies nodig: FT, ergo, speechtherapy, socialwork, nursing en teachers. En ze ontvangen naast studenten ook heel graag ervaren professionals!
De hele organisatie van Jeeva berust op zijn daadkracht en inzet. De man dioet dit met volle overgave, vrijwillig en met veel charisma, humor en humane, niet politiek of religieus getinte opvattingen, integendeel!
Gisteren eens niet rond gegaan met de taxi, maar achterop de moter bij Ravi. Dat is toch de manier om door India te rijden!
Ondertussen kwam hij later dan afgesproeken, want het was zo vroeg, 7.00 uur, nog te koud voor hem, gewoon rustig wachten, het werkwoord van india. Wen er aan, maar soms is het ook best irritant: komt de bus met kinderen nog niet, dan moeten de al aanwezige kinderen ook maar wachten en ze beginnen al zo laat. Na de lunch, van 1300-?, is de meeste werktijd ook wel op, om 15.00 vetrekken de kinderen weer, of met de (groot)ouders of met de bus, als de chauffeur tenminste aanwezig is.
En bouwen dat ze hier kunnen. Ten zuiden van Chennai staan alle plekjes in de steigers, tussendoor trouwens gewoon nog hutjes. Wegen half af, vuilnis langs de weg, ontieglijk druk, koeien op de middenberm, geiten over de weg en een luchtvervuiling, ongelooflijk.
Geniet hier nog van frisse zeelucht, helaas is de zee te wild en onbetrouwbaar, terwijl het eigenlijk bloedheet is.
Bij mijn hotel is een zwembad, dat gisteren uiteraard dicht was vanwege onderhoud. Ga kijken hoe het nu is.
Jacob, feliciteer Susan van me!
De rest: tot in Nederland

groeten, Henk

  • 16 December 2006 - 06:48

    Marleen:

    heej henk! je bent weer snel terug dus! ik verheug me er op je te zien bij kerstkoffers ;) geniet nog even!!!
    groetjes

  • 16 December 2006 - 08:57

    Nicolien:

    Geweldig, knap ook, hoe je me (iedereen) helemaal in de idase sfeer kunt trekken met je teksten. Ik hoor de geluiden erbij! En ik kan dus zo weer aan de slag. Leuk!
    Bekend gevoel ook; hoe dichterbij je thuiskomst, hoe meer je er ook naar verlangt. (Toen mn vliegtuig op NL bodem landde "zo, ik ben er in, ik ga er niet meer uit")
    Hele blije feestdagen gewenst, groet, N.

  • 16 December 2006 - 10:33

    Jacob:

    bedankt voor de felicitaties,namens Suzan Nog even en we zijn familie: onze knderen wonen samen in Nieuw Zeeland!! En hebben vanmorgen via de telefoon Suzan toegezongen. It's a mad,mad world. Tot spoedig ziens

  • 16 December 2006 - 18:17

    Paulien:

    Hey Henk,
    ben benieuwd hoe beeldend de verhalen zijn als ik ze je zelf hoor vertellen,
    kijk er naar uit,
    xplien

  • 21 December 2006 - 11:14

    Margreet:

    hoi Henk,

    Nog even op de valreep mijn kattebelltje.
    maar misschien kijk je ergens op een vliegveld nog naar je reacties.
    Ben wel weer helemaal in India als ik jouw berichten lees. Uff.. Hoop je gauw weer te spreken... Hele prettige Kerstdagen samen met Ceilia .. Dat zal wel feest zijn !!
    Tot gauw... Margreet.

  • 08 Januari 2007 - 21:41

    Marjo Maas:

    Hee lieve Henk,
    Veel te laat, maar toch een heel gelukkig nieuwjaar gewenst. als je terug bent wil ik alles weten.

  • 25 Januari 2007 - 08:19

    Marie-louise:

    jammer dat ik alles achteraf lees, maar toch wil ik heel graag achetraf op de hoogte komen van jouw ervaringen.
    ik zie dat je de verjaardag van de zwager van mijn vriendin Marja Ritser zelfs daar niet vergeten bent..
    Doei,
    ML

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 November 2010

eerste week

06 November 2008

weer thuis

24 Oktober 2008

terug in nara

18 Oktober 2008

hampi

15 Oktober 2008

even bijpraten

Actief sinds 18 Okt. 2006
Verslag gelezen: 96
Totaal aantal bezoekers 19182

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: