7e bericht - Reisverslag uit Kānchipuram, India van henck - WaarBenJij.nu 7e bericht - Reisverslag uit Kānchipuram, India van henck - WaarBenJij.nu

7e bericht

Door: Henk van Enck

13 December 2006 | India, Kānchipuram

Dag allemaal, het is allemaal weer anders gelopen dan ik dacht.
Ik kwam mandagochtend om 6 uur met de nachttrein in Chennai aan. Kopstation met om die tijd al zo veel mensen op de been, niet voor te stellen.
Buiten warm en chaos. Ieder wil je in zijn taxi of ricksaw, maar via de pre paidoffice uiteindelijk in een ricksaw die natuurlijk de weg kwijt was na een minuut. Ik had een hotel geboekt, maar heb eersthet hotel van eric en charlotte geprobeerd. Vol, dus naar hotel Comfort, beetje shabby, drukke, armoedige en wat donkere buurt, maar ben inmiddels wat gewend en dus gebleven. Aardige hulpvaardige mensen in hotel, mar dat schreeuwen onderling blijft wenne.
Na een paar uurtjes geprobeerd om de directeur (Jeeva) van het te bezoeken project te bellen. Uiteindelijk bleek niet lukken te komen door een defcte telefoon. Dan maar buiten bellen. Na veel pogingen het kantoor te pakken gekregen, Jeevablijkt afwezig tot dinsdag. Maar later alsnog door een van zijn fysio's terug gebeld. Het project blijkt niet in Chennai, maar in Kanchipuram, 65 km ten zw van Chennai, ruim 3 uur met de auto. Dus is het veel handiger dat ik maar weerverkas, hoeveelste keer is dat inmiddels?, ben de tel kwijt.
Opgehaald door Jayaraman, collega, die daar dus een werkdag voor opoffert, in detaxi naar K., ondertussen office en een van de drie hostels bekeken en gestald in een superdeluxe hotel in K. Moet mijn geld wel blijven tellen op dezemanier!
Vandaag, dinsdag, par tempels bekenen en vanaf 12.00 op het project.
Zo veel indrukken zijn nauwelijks te bevatten. Het is veel grootschaliger en anders georganiseerd dan in Nara. Uitgebreid rondgeleid en zeer verhelderend gesprek met Jeeva gehad. Man van 61, al 30 jaar vrijwillig bezig met de opvang van gehandicapte kids, blind, doof, MR, CP, maar ook niet gehandicapten
Verzorgt opvang in een grote regio, heb nog geen idee hoe groot, maar het gaat om 100den kinderen in een gebied met 10000den inwoners.
Onderwijs wordt door de staat (Tamil Nadu) betaald, maar rest niet.
In de middag tot laat rural opvang gezien met fieldworker. Hoe zo, geen armoede, kan nog erger, veel foto's gemaakt.zegt meer dan woorden.
Er werken hier veel NL vrijwilligers, geen problemen met visa, Jeeva heeft ook vele, kennelijk invleodrijke vrienden en heeft ze hard nodig, alleen al 15 fysio"s, wie biedt?
Wil graag studenten ontvangen en begeleiden, fysio, verpleegkunde, pabo en speechtherapy (Charlotte dit is ook iets voor jou!, heb zeer gemotiveerde leerkrachten uit doven en blindenklas ontmoet).
Ga in Nijmegen maar eens kijken wat ik hier mee kan.
Morgen weer een uitgebreid program. Verhuis dan naar Mamalaporum, aan de kust, begin nu al om 7 uur, dus vroeg nar bed.
Hoop dat het wat te volgen is. Had het als toerist, samen met Eric en Charlotte zeer naar mijn zin, maar dit is ook zeerde miete waard, zoals je zult begrijpen.
Heb inmiddels een treinticket voor zondag naar Hyderabad en probeer voor die tijd nog een keer van me ta laten horen.

groeten, Henk

• 13 December 2006 - 20:07

Gerrit:

Dag Henk,

Klinkt allemaal indrukwekkend.
    Hopelijk kun je het contrast ooit weer aan als je bij de HAN binnenkomt. Maar daar hoef je natuurlijk nog lang niet aan te denken! Enjoy!

Groetjes Gerrt

• 13 December 2006 - 20:14

Jacob:

de eerste die reageert. Was al een wens.
    goed te lezen dat het je toch goed gaat en al weer vol ideeen zit. Hier ook veel ideeen, maar dat hoor je wel. vrijdag afscheid van jan baake. Hij stopt er mee. De eerste verstandige collega. Zaterdag Suzan jarig. Als je wilt: 17.00 uur borrel. Of anders 22 juni: vast noteren. Daan nu op zelfde plaats als Jorik. het gaat ze allen goed. groeten

• 13 December 2006 - 20:15

blijk de tweede te zijn Shit, Gerrit

• 13 December 2006 - 22:52

Jacqueline:

Wat tof, dat je zoveel projecten kunt bezoeken. Kom je ook nog in Bangelore? Ik zou nog maar lekker een tijdje weg blijven.Je krijgt een enorme culture shock, als je in de winter terug komt.

• 14 December 2006 - 11:59

Margreet:

Hoi Henk..
    Wat een verhalen weer. Ja, het loopt altijd anders dan je denkt in India.Ik dacht al wel dat er bij Sjeeva geen problemen zouden zijn met visa. Wat een geweldig project is dat hè en wat een bijzondere man.
    Ben heel benieuwd nog heel veel van je te horen.
    Mamalapuram is ook zeer de moeite waard.koop vooral wat beeldjes, want je kunt ze nergens anders meer kopen !
    Nog helemaal naar Hyderabath met de trein??
    Zooo, goeie reis alvast !!!

Tot heel gauw !!1
    Groetjes Margreet.

• 14 December 2006 - 18:51

Jim:

Hoi Henk,
    We zijn al bijna gewend zonder harmonica en zonder de aanwijzijngen van een sigaar. Dus ook wel goed dat je eventjes terugkomt.
    Rein begeleid ons nu overigens prima op de piano. Ik verheug me op de eerste repetitie onder jou
    strakke leiding maar geniet eerst nog van je laatste tropenweken. Neem je een hindi-shanty voor ons mee.
    Groeten Jim

• 15 December 2006 - 13:05

Jan:

Kan Jeeva ook oude basisschoolleraren gebruiken?

• 15 December 2006 - 15:15

Jacob:

die samen met een oude fysiotherapeut lekker de hele dag onder de palmboom van zijn oude dag geniet.

• 15 December 2006 - 19:00

Jenny:

of een enthousiaste zangpedagoog,, ondertussen bekend met veel genres. groet jen.